Barnarbetare

Idag på museét såg vi en film som handlade om kläder , om bomull men också omn barnarbetare i klädindustrin i framförallt Indien. Jag blev väldigt tagen och rörd. Jag lärde mig massvis med saker om det.
För det första är barnarbeteri olagligt i alla länder för det andra vad är det för människor som utsätter barnen för detta. Jag fick höra om unga flickor som blev sexuellt utnyttjade av de på jobbet.
Alla barn jobbar 7 dagar i veckan. De får 3 kronor per dag och de jobbar från 6 till halv 1 på natten. De vuxna får 4 gånger mer medans de uträttar samma arbete. Barnen som jobbade i fabrik för att göra kläder arbetade i kemikalier som gav de skador för livet. De fick åka i lastbill eller buss från jobbet till sitt hem för annars kan arbetsgivaren/na bli arresterade efter som det är förbjudet. Läste också nu om en liten pojke som arbetade som barnarbetare. Så här stod det.

Rajkiran togs i pant för ett lån på 1.000 kronor och blev barnarbetare på ett sidenväveri.
Lönen var 60 kronor i månaden, straffet för "slarv" var ett järnrör över fingrarna. Efter tre år räddades han till Hand in Hands internatskola, som DI stöder. "Jag vill bli polis och arrestera dem som super och misshandlar", säger han

Jag är så glad att det finns människor som hjälper till. Men det finns också så många onda människor ute i världen. Varför?

Kommentarer
Postat av: floos-ung mamma

Det är fruktansvärt med barnarbete, att de inte har friheten att bara få vara barn

2009-06-02 @ 18:03:20
URL: http://floosan.blogg.se/
Postat av: carolina

Ja eller hur! Blev sjukt rörd. Lägg gärna till mig på bloglovin:)

2009-06-02 @ 18:17:43
URL: http://carolinacarlstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0